Congres Vlechter

Op dinsdagmiddag 3 maart 2020 organiseert Stichting Vlechter het Noordelijk Congres ‘De toekomst van vrijwilligerswerk’. Op die middag zal Joost Alkemade van het NOV (Platform vrijwillige inzet) een lezing geven over dit actuele onderwerp. Aansluitend aan de lezing kunnen deelnemers een workshop volgen waarin op een interactieve manier wordt doorgepraat over bepaalde onderwerpen.

Veranderende vrijwilligers

In de afgelopen tien jaar zagen we de samenleving op vele fronten veranderen. Ook de vrijwilliger verandert hierin mee. We merken dat mensen korter verbonden zijn aan organisaties, minder uren én op een flexibeler manier actief zijn per week. Ook is er een zichtbaar verschil en diversiteit in motivatie en inzet van de vrijwilliger.

Hoe zorg je dat jouw organisatie aantrekkelijk is en blijft voor vrijwilligers in een veranderende samenleving? Hoe betrek je jongeren bij je organisatie? Kun je samenwerken met andere organisaties om je positie te verstevigen? Hoe organiseer je dit? En wat vraagt het van het begeleiden en coördineren van vrijwilligers?

Voor wie is het congres bestemd

Iedereen die werkt met vrijwilligers in de provincies Groningen, Drenthe en Friesland, is van harte welkom om deel te nemen aan het Noordelijk Congres. Dit kunnen bijvoorbeeld medewerkers vrijwilligersinformatie en -steunpunten zijn, maar ook maatschappelijke organisaties, besturen, sociaal werkers, beleidsambtenaren en welzijnswerkers.

Programma & Workshops

• 13.30 – 14.00 uur  Inloop met koffie en thee en inschrijving
  • 14.00 – 14.15 uur  Ontvangst en welkom door dagvoorzitter Anouk Junius en Mohamed El Hamdaoui, Directeur-bestuurder Stichting Vlechter
  • 14.15 – 15.00 uur  Lezing ‘De toekomst van Vrijwilligerswerk’ door Joost Alkemade Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV)
  • 15.00 – 15.20 uur  Pauze
  • 15.20 – 16.30 uur  Workshopronde
  • 16.30 – 17.00 uur  Mogelijkheid om na te praten

Workshop 1 – Het NZR-DialoogLab ‘Anders denken over en met vrijwilligers’
Workshop 2 – Het ‘Mikkelhorst-gevoel’ d.w.z. hoe word je populair onder vrijwilligers?
Workshop 3 – Het begeleiden van vrijwilligers met een rugzakje
Workshop 4 – Hoe activeer je jongeren om vrijwilliger te worden?
Workshop 5 – Proeverij vrijwillig geluk
Workshop 6 – De nieuwe inburgeringswet, een kans voor het vrijwilligerswerk

>> uitleg over de workshops

Helaas is het Noordelijk Congres: ‘De toekomst van vrijwilligerswerk’ vol, u kunt zich dus niet meer aanmelden.

Het congres wordt je aangeboden door Stichting Vlechter en vindt plaats in de Biotoop, Kerklaan 30 in Haren. De Biotoop is een kwartier lopen vanaf station Haren. De organisatie is in handen van de coördinatoren Vrijwilligerswerk Tynaarlo, link050 en Steunpunt vrijwilligerswerk Haren, alle onderdeel van Stichting Vlechter.